6e verslag - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Eric, Yvon & Frans & Yolanda - WaarBenJij.nu 6e verslag - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Eric, Yvon & Frans & Yolanda - WaarBenJij.nu

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Eric, Yvon & Frans & Yolanda

23 November 2018 | Zuid-Afrika, Tzaneen

18-11
Vandaag valt er niet zoveel te melden. Het is zondag dus een verplicht rustdag. Heerlijk een dagje chillen met de billen. We hebben de laatste dagen zoveel meegemaakt dat het lekker is om er met z'n viertjes over te praten en na te genieten. Verder nemen we af en toe een heerlijk verfrissende duik in het zwembadje en hebben we 's-avonds een braai.

19-11
We hebben weer een reisdag voor de boeg. De spullen zijn snel gepakt en we vragen Maria of we om 08.00 uur kunnen ontbijten. Na wat gedoe met het ontbijt reden we om een uurtje of 09.00 uur weg richting Welgevonden Game Reserve. Om 14.00 uur werden we daar opgepikt door Barend van Rooyen. Hij is voor de komende drie dagen onze ranger en chauffeur. Na aankomst bij het lodge werden we door het personeel verwelkomt met een heerlijk drankje.
Mane, de vrouw, van Barend, leidt ons door het lodge en Barend brengt ons naar de kamers. De kamers zien er prachtig uit en het zijn met recht kamers met een view. Ook hier geldt weer dat de foto's en filmpje meer zeggen dan woorden.

Na de lunch gaan we voor onze eerste game drive met Barend. Het is een bergachtig gebied met smalle zand/gravel paden en veel rotsen. Behendig stuurt hij zijn Toyota landrover om alle obstakels en laat hij ons schitterend natuur, vergezichten en natuurlijk verschillende soorten dieren zien. Als eerste komen we aan bij drie jonge cheeta's van nog geen jaar oud. Ze doen zich te goed aan een impala. Barend vertelt dat de moeder van deze Cheeta's na drie maanden is doodgegaan. Waarschijnlijk gewoon de leeftijd. Haar jongen zouden onherroepelijk dood zijn gegaan als de rangers niet hadden ingegrepen. Iedere week krijgen zij een maaltijd in de vorm van een impala of een andere antilope voorgeschoteld. Ze zijn dus nu een jaar oud en doen het goed binnenkort moeten ze volledig selfsupporting worden. Ook voor de rangers best wel spannend of ze dat gaat lukken. Welgevonden heeft 1 van de grootste en gezondste cheeta populaties van Zuid Afrika en doet mee aan een programma om ze gezond te houden. Af en toe doneren zij een cheeta aan een ander park of worden er cheeta's uit gewisseld met andere parken om inteelt te voorkomen.
Verder zien wij nog neushoorns en natuurlijk de andere, veel voorkomende dieren, die ook heel mooi en bijzonder blijven.

Na de gamedrive en een heerlijk diner gaan we naar bed. Morgen worden we weer om 05.00 uur gewekt. We hebben niks aan ons leven. Maar ach wat moet dat moet en we blijven positief. Voor hetzelfde geld zaten we nu in Nederland met temperaturen rond het vriespunt.

20-11
Zoals gezegd 05.00 uur opgestaan en om 05.30 uur spik en span klaar voor de gamedrive. We zien veel neushoorns. Het gaat ook goed met de aantallen neushoorns. Er wordt hier niet gestroopt omdat de beveiliging goed is en om dat het gebied onherbergzaam is en onbegaanbaar voor stropers. Gelukkig maar want in andere parken gaat het erg slecht met de neushoorns. Vreselijk, als je bedenkt dat deze dieren worden afgeslacht om hun geneeskrachtige stof die in hun hoorn zou zitten. Vooral in Aziatische landen denkt men dat het zelfs kanker kan genezen. Dit wordt door wetenschappers met kracht ontkend maar de neushoorns worden nog steeds met grote getalen afgeslacht.

Barend gaat op zoek naar sporen van de leeuwen. Een tijd lang rijden we in een bepaald gebied rond, kijkt hij op de zandwegen naar sporen en stapt hij af en toe uit om te kijken waar deze naar toegaan. Uiteindelijk horen we van achter ons een schreeuw en ziet 1 van de andere van ons gezelschap een leeuwin lopen, kort gevolgd door een prachtige mannetjes leeuw. Het setje loopt wat door de bosschages en komt dan na ons toelopen. Wat een gaaf gevoel is dit. Twee van deze fantastische dieren die vlak langs onze auto lopen, ons aankijken en weer doorgaan. Je kan ze aanraken maar dat wordt door Barend afgeraden. Nou ja eigenlijk verboden. We ruiken ze en horen de geluiden die zij maken. Wat een belevenis.
De spot wordt door gegeven aan de andere rangers en die komen weer met groot getallen maar zien niet wat bij hebben gezien en meegemaakt.
We zien nog veel meer maar dan wordt het verhaal te lang. De foto's zal ik weer uploaden.

Tussen de middag liggen we alle vier op onze kamer een kleine siësta te houden toen er op de deur geklopt werd. Barend verteld ons dat als we een olifant wilden zien die uit het zwembad dronk dat we dan snel mee moesten komen. We zijn meteen wakker en rennen op onze ouwe dag naar het zwembad. En daar stond hij dan. Een reus die op z'n gemak staat te drinken, ons af en toe aankijkt en weer drinkt. Net zolang tot dat hij afgetankt is. Gelukkig heb ik in de haast wel mijn camera en groothoeklens meegenomen en kan ik dat wat ik gehoopt had op de gevoelige plaat vastleggen. Toen ik deze lodge boekte werd ik meteen gegrepen door een plaatje van een olifant die uit hetzelfde zwembad drinkt. Ik hoopte zo dat dit in onze aanwezigheid ook zou gebeuren en nu beleef ik het gewoon zelf.
Ongelofelijk!!!!! Beleef de natuur in optima forma.

Tijdens de avondsafari laat Barend ons de schoonheid van Welgevonden weer zien. Jonge dieren lijken het thema te zijn.
(zie de foto's)

De komende dagen maken we nog enkele gamedrives en zien prachtige spots. Ik zal niet alles benoemen. 1 moment wil ik er nog wel uitlichten. We spotten op enige moment een jonge, in de puberteit verkerende olifant, die in zijn eentje wat rondscharrelt en zich te goed doet aan de groene struiken en bomen.
We kennen ze allemaal of herinneren het uit onze eigen puberteit. Die jongens en meiden die niet zo goed raad weten met hun lichaam, manieren en hun hele gedrag. Onze vriend loopt dus op z'n gemak wat te eten en struiken te vernielen. Hij loopt langzaam onze kant op en eindigt op een meter of twee afstand van ons, kijkt ons wat brutaal aan, steekt zonder te kijken de weg over en gaat aan de andere kant van de weg door waar hij mee bezig was. Barend rijdt langzaam en op gepast afstand achter hem aan. Onze puber lijkt bij ons vandaan te lopen maar komt plotseling terug en duwt met z'n kop hard tegen een oude, bladeloze boom. Barend praat tegen hem en waarschuwt hem dat hij dat niet moet doen. Onze puber zou geen puber zijn als hij het niet toch nog 1 keertje zou doen. Wel heeft hij het fatsoen om daarmee te wachten tot ik klaar was om te filmen. De rest van het verhaal kunnen jullie dus meebeleven.
Klik

Later tijdens de ochtendsafari hebben we een "meet and greet" met twee neushoorns. Als we aankomen wandelen de prehistorische lobbesen direct naar ons toe. Barend parkeert de auto strategisch en laat de motor draaien. Onze vrienden naderen ons tot aan de auto en het geeft een heel apart gevoel van binnen als zo'n enorme kolos zo dicht bij je staat. Ik zit onderuitgezakt als bijrijder naast Barend en een gevoel van emotie maakt zich van mij meester. Ik weet niet precies waarom, maar de schoonheid van deze dieren en het feit dat hij mij met 1 simpel handeling ons iets kan aandoen (maar het niet doet) schept een band en de tranen staan in mijn ogen.
Stil en ontroerd rijden we door als de beide dieren doorlopen. Wat een "sighting" was dit!

22-11
Ik maak nu een sprongetje naar onze reisdag. Het is inmiddels alweer donderdag 22-11. We hebben de reis naar Pilanesberg Game Reserve voor de boeg. De benzine is nog even een dingetje maar Barend verkoopt ons 5 liter benzine uit eigen voorraad. Hiermee kunnen we het dichtstbijzijnde tankstation bereiken. Onderweg slaan we nog proviand in voor de komende dagen want we zijn weer selfsupporting.
Om 14.00 uur komen we aan bij Pilanesberg, checken snel in en gaan naar het huisje. We zitten hier in een campingachtige setting met een zwembad, kampwinkel en restaurant.
Vandaag en morgen zullen we eerst de avonturen van Welgevonden laten bezinken en gaan we heerlijk relaxen.

• 23 November 2018 - 06:45

Eric:

Wat een prachtig verhaal en mooi geschreven! De emotie is herkenbaar!! Geweldig dat jullie dit allemaal meemaken, veel plezier bij Pilanesberg!

• 24 November 2018 - 06:24

Pien: