Zuid Afrika 2015 verslag 5 - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Eric, Yvon & Frans & Yolanda - WaarBenJij.nu Zuid Afrika 2015 verslag 5 - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Eric, Yvon & Frans & Yolanda - WaarBenJij.nu

Zuid Afrika 2015 verslag 5

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Eric, Yvon & Frans & Yolanda

13 November 2015 | Zuid-Afrika, Skukuza

Het is al weer 3 dagen geleden dat jullie iets van ons gehoord hebben. Het is niet omdat we niets beleefd hebben maar de dagen zijn intensief en de hitte vergt veel van ons. ’s-Avond zitten we uitgeteld op het terras voor onze tent nog even te genieten van ons schitterende uitzicht en hebben we een korte debriefing ☺.
Omstreeks 21.00 uur vallende de luikjes dicht. Jullie horen het wel het leven valt hier echt niet altijd mee.

Dinsdag zijn we met z’n drietjes zelfstandig het KP ingereden. Na de gebruikelijke aanmelding bij de gate reden we vol verwachting het park in. Direct zagen we twee gieren die hoog in een boom, een beetje dom voor zich uitkijken. Snel verder naar een waterpoel die we op een kaartje hadden gelokaliseerd. De verwachting was dat we daar veel dieren zouden zien omdat de hitte nu al weken duurt en de dieren dorstig zijn.
Nou, onze verwachtingen waren niet onterecht. Bij de poel zagen we: een nijlpaard met schildpadjes op zijn rug, 5 reusachting giraffes, impala’s en kudu’s. We werden er ook nog getrakteerd op een leuk spel tussen een leguaan en een hamerkop vogel.
Ik heb er een filmpje van gemaakt, dat zegt veel meer dan 1000 woorden.
Bij het wegrijden zagen we nog een olifant die een verfrissende zelfbedieningsdouche nam.
De hele dag door hebben we dieren gespot, teveel om allemaal op te noemen. Rond 16.00 uur kregen we het toetje van de dag. Een grote kudde olifanten stond in een gedeeltelijk drooggevallen rivierbedding te eten en te drinken. Tussen die reusachtige beesten zagen we plotseling een wel erg klein baby olifantje. Het lag en deed verwoede pogingen om op te staan. Uiteindelijk moest moeder er aan te pas komen om hem te helpen met opstaan. Een schattige gezicht. Het olifantje was waarschijnlijk nog maar een paar dagen oud want de navelstreng hing onder zijn buik. Zie foto.
Dit was een mooie afsluiting van de dag.

Woensdag zijn Yolanda en ik mee geweest op een sunrise gamedrive. Willem Pieterse, onze gids, vertelde ons dat hij de dag er voor een luipaard had gespot dus we waren weer vol verwachting. Na een paar minuten zagen wij de eerste leeuwen al. Kennelijk was onze komst een reden om direct achter een heuveltje, uit zicht, te gaan liggen. Scherp als ik ben kon ik nog net een paar foto’s maken. Gedurende de dag werden we overspoeld met neushoorns in alle soorten en maten. De 3 Braziliaanse schones die met ons mee waren, noemde het Rhinoday. Onze gids loodste ons deze morgen langs een groep wilde honden die hun naam geen eer aandeden. Ze bleven liggen en het spannendste dat zij deden was gapen. Verder zagen we een hyena en wat buffels. Vier van de big 5 hebben we dus al gezien maar het luipaard blijft voor ons nog een mysterie. ’s-Avonds hebben we genoten van een heerlijke braai die door personeel van het lodge werd verzorgd.

Donderdag morgen in alle vroegte 04.45 uur ben ik (Frans), alleen het park in gegaan.
Pa en Yolanda wilde graag uitslapen en er komen natuurlijk nog zoveel dagen.
Ik kreeg geen spijt van mij tripje. Moeder natuur schotelde mij een mannetjesleeuw voor die op z’n gemak de omgeving scande. Na enige tijd zag ik dat de ene na de andere gier uit de bosjes kwam. Toen ik er naartoe reed zag ik de restanten van een dier liggen waar de gieren zich tegoed aandeden. Soms waren zij een beetje aan het bekvechten wie het lekkerste stukje mocht hebben maar er was genoeg voor iedereen.
Bij een waterpoel lagen een krokodil, wat ganzen en een reiger lekker te relaxen.
Op de terugweg staken moeder en zoon neushoorn de weg over en lag aan de kant van diezelfde weg de familie leeuw in de schaduw van de bomen. De kittens waren echt schattig. Met een schat aan foto’s ben ik teruggegaan naar het Lodge.
In de late middag zijn we nog even met z’n drietjes op safari gegaan. Ook nu kwamen we weer aan onze trekken. Dit keer geen leeuwen maar we hadden een confrontatie met een enorme olifant die langs de kant van de weg stond. Na een paar foto’s bleek dat hij de aanwezigheid van een stelletje paparazzi niet zo kon waarderen. Hij liep met versnelde pas en met flapperende oren op ons af. Gelukkig hebben we een automaat. Ik kon de auto snel in z’n achteruit zetten om met een verhoogde hartslag weg te rijden.
Hierna zijn we nog doorgereden naar de plekken waar ik eerder mijn ontdekkingen had gedaan maar alle dieren waren vertrokken. Dan maar naar de pool waar we eerder waren geweest. Hier stonden we al snel oog in oog met een gigantische neushoorn. Het dier stond in de bosjes verscholen waardoor we hem pas laat zagen. Kennelijk was de neushoorn banger voor ons dan wij voor hem want met een sprong dook hij achteruit om door de modder van de poel te vluchten. De lafaard!
Toen we op ons gebruikelijk plekje stonden, stond hij heel stoer aan de overkant.
Inmiddels was het al laat geworden. We moesten dus wat vaart gaan maken om weer op tijd, 18.30 uur, het park te verlaten. We pakten daarom de verharde wegen. Hier was er toch nog tijd voor de apotheose van de dag. Een hyena lag langs de kant van de weg te genieten van de teruggekeerde rust in het park en stond ons toe om nog een paar mooie foto’s te maken.
Einde van een mooie dag die we besloten met een heerlijk braai. Om 21.00 ging ons lampje weer uit en hadden we nog net genoeg tijd om ons tweede been ook in bed te leggen voordat we in slaap vielen.

Vandaag is het weer tijd voor een verhuizing. Dit keer gaan we voor een paar dagen het KP in en verblijven in Satara
Oh jee, het is vandaag vrijdag de dertiende. Spannend!!!!!! Wat zou het Krugerpark vandaag weer in petto hebben voor ons. Raampjes dicht, portieren dicht en snaveltjes toe.

Groetjes van ons drietjes

• 13 November 2015 - 07:38

Ivonne:

Jeetje, wat maken jullie mooie dingen mee! Geniet!

• 13 November 2015 - 08:11

Eric:

Gaaf, mooi verslag!

• 13 November 2015 - 08:48

Ada Van Vliet:

Ik geniet van jullie verslagen, geniet er maar heerlijk van!

• 13 November 2015 - 12:12

Kees De Jonge:

Wat een avontuur ! Geniet !!

• 13 November 2015 - 21:20

Joke:

wat een mooie reis is het tot nu toe zeg. Wij krijgen zo echt een indruk van de geweldige belevenissen. Goede reis weer verder en wij blijven hier meegenieten.

• 14 November 2015 - 08:58

Willem De Reus:

Hee luitjes leuke verslagen en ook spannend,geniet er maar van en nog veel leuke dagen,,groetjes.

• 14 November 2015 - 12:00

Eric:

Wat gaaf, leuk om jullie verslagen te lezen.
    Frans, als jij je groene petje zoekt, die lag in de deur van mijn auto..... Je mag hem wel even komen halen ivm die gigantische hitte die jullie hebben. Hier is hij alleen nog maar goed tegen de regen

• 14 November 2015 - 23:21

Sander :

Spannend, zo'n olifant langs de weg. Breekt zo lekker de dag (-;